Aanmelding
Aanmelden kan telefonisch, via e-mail of via onze website. Nadat wij uw aanmelding hebben ontvangen nemen wij contact met u op om uw aanmelding met u door te nemen en de benodigde gegevens te registreren.
Behandeling
Tijdens de eerste afspraak zal de logopedist een anamnese afnemen. Afhankelijk van de klacht zal deze kort of wat langer duren. Hierna volgt meestal een fase van onderzoek. Aansluitend wordt een behandelplan opgesteld en dit wordt met u besproken. Daarna start de logopedische behandeling. Doorgaans vinden de behandelafspraken plaats op de praktijklocatie. Per 1 januari 2021 kan echter ook digitale logopedische zorg in rekening gebracht worden.
Wij werken veelal met wekelijks terugkerende, vaste afspraaktijden, waarbij een behandelafspraak maximaal 25 minuten duurt. Patiëntgerichte werkzaamheden, zoals verslaglegging, communicatie en correspondentie, zowel mono- als multidisciplinair, maken onderdeel uit van de zitting/behandeling. Tijdens het behandeltraject is het belangrijk dat u zich houdt aan de samen met u gemaakte oefenafspraken om de behandeling zo goed mogelijk te laten verlopen. Samen met de logopedist bent u verantwoordelijk voor het resultaat van de behandeling. Indien continuïteit van de behandelafspraken en / of het oefenen thuis naar oordeel van de logopedist blijvend onvoldoende aanwezig zijn om tot het behalen van de gestelde behandeldoelen te komen, kan dit reden zijn voor pauzeren of beëindigen van het behandeltraject.
Indien het voor de logopedische behandeling noodzakelijk is, kan de zorgverlener, in overleg met de ouders/verzorgers, hen ondersteunen bij de begeleiding van de patiënt. Daartoe wordt informatie overgedragen en/of instructie gegeven gericht op het optimaliseren van de gezondheidstoestand en eventueel de behandeling. Instructie/overleg met ouders/verzorgers kan, indien de zorgbehoefte van de patiënt daartoe aanleiding geeft, in rekening worden gebracht bij de logopedische behandeling. Indien één van beide ouders/verzorgers een cliënt aanmeldt voor een logopedisch behandeltraject, geeft deze – ook wanneer ouders gescheiden zijn – daarmee namens beide ouders toestemming voor de uit te voeren behandeling. Het is de verantwoordelijkheid van ouders om elkaar hierover te informeren en indien nodig tot overeenstemming te komen.
Betalingsafspraken en vergoeding vanuit de zorgverzekeraar
De behandelingen vinden plaats volgens afspraak. Indien u verhinderd bent voor een afspraak, dient u dit de behandelend logopedist uiterlijk 24 uur voor de geplande afspraak te laten weten via het aan u verstrekte directe telefoonnummer van de logopedist. Meldt u niet of te laat af, dan brengen wij de gemiste afspraak in rekening. Deze factuur wordt niet door uw zorgverzekering vergoed. Het actuele tarief voor niet nagekomen afspraken vindt u terug op onze website (www.logopedierosmalen.nl/afspraken-afzeggen/).
Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars en brengen het met uw zorgverzekeraar overeengekomen tarief rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar in rekening. Logopedie voor kinderen onder de 18 jaar wordt volledig vergoed. Boven de 18 jaar wordt er eerst aanspraak gemaakt op het eigen risico. Voor informatie over de hoogte van de vergoeding in uw specifieke geval verwijzen we u naar uw zorgverzekeraar. Wij adviseren u voorafgaand aan de behandeling uw polisvoorwaarden goed door te lezen en bij vragen contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.
Mocht blijken dat u onvoldoende of niet verzekerd bent, dan bent u zelf verantwoordelijk voor het voldoen van de declaraties. Voor de betalingsvoorwaarden en het marktconforme tarief voor niet gecontracteerde logopedie raadpleegt u de actuele tarieven op onze website (www.logopedierosmalen.nl/vergoeding/).
Bereikbaarheid/openingstijden
Voor het maken van afspraken is de praktijk telefonisch bereikbaar via het mobiele telefoonnummer van uw behandelend logopedist of op telefoonnummer 073-5211126. U kunt ons ook bereiken via e-mail: info@logopedierosmalen.nl
Voor het afzeggen of verzetten van afspraak neemt u rechtstreeks contact op via het mobiele telefoonnummer van uw behandelend logopedist.
Wij zijn geopend op maandag / dinsdag / woensdag / donderdag / vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
Privacy
Uw privacy wordt gewaarborgd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet beschermt uw persoonlijke gegevens. In onze praktijk wordt zorgvuldig met uw medische en persoonsgegevens omgegaan. Voor meer informatie over ons privacyreglement verwijzen wij u naar de website van onze praktijk (www.logopedierosmalen.nl/privacy/)
Informatie-uitwisseling
Al uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en mogen niet zonder uw toestemming aan derden worden verstrekt. Indien u verwezen bent door een (tand)arts mag contact met deze verwijzer als een gegeven worden beschouwd en is expliciete toestemming van u voor het versturen van een verslag aan de verwijzer niet vereist. Als de verwijzer niet de huisarts is, krijgt uw huisarts een kopie van het verslag. Bij kinderen van 0-12 jaar krijgt de jeugdarts van de GGD een afschrift van het logopedisch verslag. Als u hier bezwaar tegen heeft, kunt u dit aangeven bij de behandelend logopedist. Kosten voor overleg met andere partijen of uitgebreide verslaggeving aan andere partijen worden niet door de zorgverzekeraar vergoed, en kunnen na overleg met u bij uzelf of derden (bijv. school) in rekening worden gebracht.
Klanttevredenheidsonderzoek
Om onze zorgverlening te optimaliseren maken wij gebruik van klanttevredenheidsonderzoek. Wij maken hiervoor gebruik van digitaal anoniem onderzoek via onderzoeksbureau Qualizorg. Het klanttevredenheidsonderzoek wordt u per e-mail toegezonden na beëindiging van de behandeling, of – bij langdurige behandelingen – één maal per jaar.
Bewaartermijnen cliëntgegevens
Patiëntengegevens worden gedurende 20 jaar bewaard. Na 20 jaar worden de cliëntgegevens vernietigd door de praktijkhouder.
Klachten
Natuurlijk doen wij er alles aan om goede zorg te verlenen en alles zorgvuldig te organiseren. Mocht u als cliënt onverhoopt toch niet tevreden zijn dan is het belangrijk dat te bespreken. Als dat geen oplossing biedt kunt u een klacht indienen. Logopedisten die lid zijn van de beroepsvereniging NVLF zijn aangesloten bij een regeling die wordt uitgevoerd door het Kwaliteitsregister Paramedici. De klachten- en geschillenregeling Paramedici, waarbij uw zorgverlener is aangesloten, biedt u een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Meer weten over de klachten- en geschillenregeling? Kijk dan op www.logopedie.nl